Latih Anak Minum Guna Botol Susu

Ada sesetengah bayi yang bermasalah untuk minum pakai botol walaupun minum susu ibunya sendiri yang diperah. untuk melatih bayi, memang perlukan kesabaran. sebaik-baiknya latih 3 minggu sebelum anda mula bekerja. elakkan mula terlalu awal untuk mengelakkan berlaku nipple confuse dan bayi menolak terus untuk menyusu dengan ibu.
Sebelum mulakan latihan perlu persediaan dulu. Antara persediaan yang perlu dibuat.
Tips di bawah ni saya share daripada kawan biz saya Hanis...

  • Beli botol dan puting yang menyerupai B ibu. Kini terdapat banyak produk yang sesuai untuk penyusuan susu ibu. Antaranya tommy tippee, NUK, MAM. Personally, saya sukakan Tommy tippee sebab bentuk putingnya yang lebar dan pendek, macam bentuk B.
  • Sediakan puting flow paling perlahan. Tak kira berapa usia bayi, apabila menggunakan flow paling perlahan bayi akan terpaksa berusaha menghisap sepenuh hati sama seperti ketika minum direct dari ibu.
  • Pada permulaan, sediakan cuma 2 oz susu dan tambah setiap 0.5oz sekiranya bayi masih lapar. Susu ibu tidak sama seperti susu formula. Cuma sedikit kuantiti diperlukan untuk bagi bayi kenyang.
  • Jangan paksa bayi. Sekiranya bayi tidak mahu, cuba lagi lain kali. Dengan memaksa, bayi akan lebih menolak untuk minum dari botol.
  • Sebaik-baiknya minta bantuan orang lain beri bayi susu. Jauhkan ibu dari bayi kerana bayi boleh ‘bau’ ibunya yang menyebabkan dia menolak botol.
Ok. dah bersedia dari segi mental dan emosi? Untuk permulaan, bagi susu fresh yang baru sahaja diperah. Lepas perah cuba bagi bayi minum sekali sehari selama 3-4 hari. Bila bayi ok, cuba pula bagi susu perahan yang dah disejukkan dalam peti ais dan dipanaskan.
Sebaiknya elakkan guna susu beku. susu tersebut boleh dijadikan stok di masa hadapan. Bayi yang masih kecil memerlukan khasiat sepenuhnya dari susu ibu segar. Selepas seminggu, boleh gantikan pula dengan 2 kali susu perahan sehari. Dan pada minggu ketiga, beri susu perahan 3 kali sehari.
Semasa beri bayi minum guna botol,tarik sedikit botol supaya bayi terpaksa tarik dan hisap puting tersebut. Selepas dua tiga teguk saya tarik bagi dia rehat sedikit kemudian hisap lagi.
Semoga berjaya!



Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER