PETUA KULIT MUKA HALUS, GEBU DAN LICIN

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  


Petua kulit muka halus, gebu dan licin..hehehe..tajuk memang tak boleh blah..tapi itulah yang sering di cari-cari oleh remaja perempuan dan juga wanita dewasa yang seusia dengan saya mesti sentiasa mahu kelihatan cantik walaupun semakin di mamah usia. Petua untuk menjadikan kulit muka halus, gebu dan licin ini saya kongsikan daripada blog intimwordpress.com di mana dalam blog itu ada banyak tips-tips atau petua-petua yang boleh kita amalkan.

- Asah jambu batu dan kemenyan dalam piring pasu dengan sedikit air. Air asahan perlu pekat supaya mudah melekat apabila disapu ke muka. Selepas disapu, biarkan selama 30 minit, kemudian cuci dengan air bersih.

Amalkan setiap hari. Selain melicin dan melembutkan kulit wajah, ia juga dapat menghilangkan parut jerawat.
- Cairkan satu sudu besar susu manis bersama sedikit air panas. Dengan menggunakan kapas, ratakan bancuhan itu ke seluruh muka. Biar kering sebelum dibilas.
Selain menjadikan kulit bersih dan halus, ia juga dapat mengelakkan kulit daripada ditumbuhi tompok-tompok hitam.

- Ambil segenggam daun pegaga. Tumbuk sehingga hancur dan campur sedikit air. Selepas itu campurkan bedak sejuk. Kacau sehingga sebati dan sapu pada muka setiap malam sebelum tidur.
- Ambil tiga sudu madu lebah asli. Campur dengan perahan air limau nipis dan kuning telur. Kacau bahan itu sehingga sebati dan sapukan ke muka. Biar kira-kira 20 minit atau sehingga kering sebelum dicuci dengan air bersih.
- Terung muda dibelah dua dan permukaan yang dipotong itu hendaklah digosok ke pipi dan dahi. Selepas habis digunakan, potong bahagian itu dan gunakan lapisan baru. Lakukan beberapa kali.

- Ambil segenggam pulut hitam. Goreng tanpa minyak sehingga garing. Tumbuk hingga halus dan ayak supaya mendapat serbuk halus. Bancuh serbuk halus itu bersama air. Kemudian tumbuk 10 helai daun jambu batu dan campur dengan bancuhan serbuk pulut hitam tadi.
Sebelum mandi, gosokkan bancuhan tadi ke seluruh badan dan muka. Biarkan 10 minit. Gosok dan terus mandi. Kulit akan terasa halus dan licin. Lakukan selalu untuk mendapatkan hasil memuaskan.

- Didih susu cair dan biarkan suam. Sapukan ke muka dan biarkan selama 10 minit atau sehingga kering. Selepas itu basuh muka dengan air suam.

- Ambil sehelai daun sirih yang sudah dibersihkan. Gosokkan daun sirih itu antara kedua-dua tapak tangan. Ia akan mengeluarkan air dan sapukan ke muka dan buat begitu beberapa minit. Kemudian basuh. Kesannya amat baik.

- Ambil cekur sebesar ibu jari. Giling sehingga lumat dan campur dengan bedak sejuk. Selepas itu sapukan ke muka dan biar selama 15 minit.
Apabila kering, gosok dengan kain putih lembap supaya kotoran di muka tanggal. Kemudian, bilas dengan air suam. Jika rajin mengamalkan petua ini, kulit muka menjadi licin dan tidak berminyak.

- Ambil kulit telur yang sudah dibersihkan. Kisar atau tumbuk sehingga halus seperti debu. Bancuh dengan bedak sejuk dan air suam. Sapukan ke muka yang dibersihkan. Sambil menyapu bedak tadi, urut kulit muka perlahan-lahan dengan lembut.


***psst..atau korang tak payah susah2 nak fikir dan cari bahan2 tersebut..amalkan vitamin Shaklee secara konsisten....jom tgk detail Set D utk kulit cantik dan gebus tau..

Set D (KULIT DAN KESUBURAN) 

B Complex 
Vitamin C
 Vitamin E 

Vita-C dan Vita-E adalah gabungan antioksidan, bermanfaat untuk menghapuskan radikal bebas dalam tubuh. Vitamin E menjadikan seseorang nampak muda kerana ia menghalang perkembangan sel penuaan.

Gabungan vitamin-vitamin di atas berguna untuk mencegah jerawat dan melupuskan parut jerawat baru. Menjadikan wajah lebih berseri dari dalam.


Khasiat Vitamin C:meningkatkan sistem pertahanan badanstress meningkatkan keperluan vitamin Cperokok dan orang sekelilingnya memerlukan vitamin Csejenis kolagen seperti glu yang melekatkan sel-selmencegah gusi berdarahmembantu menyembuhkan lukamemerangi kimia toksikmenyingkatkan selsemabertindak sebagai antioksidaKhasiat B ComplexSangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.

Khasiat Vitamin E Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.Melindungi paru2 dari pencemaran udara.Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.Anti oksidan.Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.Menyelesaikan masalah kelesuan.Mengurangkan risiko parut yang besar.Merendahkan kadar kolesterol.Membantu mencegah kanser.Merendahkan risiko katarak.Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri. Malah wanita hamil, menyusukan anak, mengambil sebarang pil hormon dan melalui fasa menopous memerlukan vitamin E.

Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri. Malah wanita hamil, menyusukan anak, mengambil sebarang pil hormon dan melalui fasa menopous memerlukan vitamin E.
Vitamin E boleh didapati dalam Set D (set wajah berseri) dan boleh add on dengan mana2 set trial pack,

 http://babyqaireen.blogspot.com/search/label/Set%20D


Untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda juga akan diberi tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya.

LIKE FB Fanpage Women,Pregnancy and Breasfeeding
FB:Raihan's Shaklee
Sms/call:017-2549388
Email:ct_nusrat@yahoo.com  

Comments

ummu said…
Wah.. Perkongsian yang sangat menarik sekali. Tips Kulit Gebu
Aisyah Ghazi said…
Tips yang menarik sis. Nnti i nk cuba and try lah. Anyways, jemput datang tgk blog i untuk tips dan info kekal slim.

>>>Tips Turun Berat Semulajadi<<<
Azriza said…
Saya ada tips tambahan untuk kulit cerah dan licin.
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua. Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum. Lagi elok buat semasa mandi pagi.
Azriza said…
Saya ada tips tambahan untuk kulit cerah dan licin.
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER