Menyusukan Anak Sambil Kuruskan Badan

Ramai dikalangan ibu yang baru dalam dunia penyusuan masih dalam ragu2 untuk meneruskan penyusuan terutama apabila ayat yang selalu diberitahu ialah:

1. Jangan control makan sebab ianya akan ditukarkan menjadi susuibu.
2. Pastikan pengambilan air yang seimbang dengan makanan.

Sesungguhnya makanan dan minuman itulah yang akan menghasilkan susu. Ada juga pendapat mengatakan lagi banyak makan lagi banyak susu. Ini kerana penghasilan susuibu itu sendiri akan membakar kalori si ibu dan membantu badan si ibu tidak naik mendadak.

Namun tidak dinafikan ada ibu2 yang menyusukan anak yang mendapati dirinya semakin membesar atau kenaikan berat sejak mengandung yang tidak turun2...ada beberapa faktor yang mempengaruhi antaranya ialah genetik, metabolisme yang rendah, pemakanan yang tidak seimbang dan gaya hidup.

Bagi ibu2 baru ada antara mereka yang sanggup berhabis duit ke tempat pelansingan .... bagi yang berduit boleh sahaja. Namun ada juga yang mengamalkan produk pelansingan yang kononnya dijamin selamat untuk penyusuan. Bagi pendapat ibu secara peribadi, jika kita benar2 berniat nak menyusukan si comel kita, kita perlu concern dengan apa jua yang kita makan kerana sesungguhnya ia memberi kesan kepada si kecil. Sesungguhnya jika produk pelansing itu membuatkan si ibu cirit birit, adalah lebih baik jangan diteruskan. Ini dikhuatiri mengganggu sistem penghadaman si kecil yang sedang menyusu dan boleh membawa kemudaratan pada si ibu dan juga anak akibat dehidrasi.

Antara supplement yang membantu ibu yang menyusu sambil berniat untuk melangsingkan badan ialah

1. Soy protien (Alhamdulillah ramai yang telah mencuba soy protin ini memberi maklum balas yang bauk, antaranya ialah bengkak susu, bertenaga dan kulit kelihatan sangat cerah tanpa menggunakan krim pencerah!)

2. Multivitamin- ia sangat penting demi memastikan badan si ibu dipenuhi dengan semua zat yang seimbang.

3. B complex- memastikan si ibu tetap bertenaga dan mood yang stabil.

4. Vitamin C- sebagai antioksidan dan pengukuh antibodi dan pembentuk kolagen.

5. Perfomance drink- demi memastikan kandungan gula dalam badan si ibu sentiasa stabil dan mengelakkan dehydrate.

6. Alfalfa- membantu badan si ibu menghasilkan susu dengan lebih baik.Bertindak sebagai fiber yg mengatasi masalah sembelit juga melancarkan sistem badan.

credit



Boleh email kepada saya di ct_nusrat@yahoo.com atau sms kan kepada saya 017-2549388 atau PM saya di FB Raihan's Shaklee untuk konsultasi percuma apabila membuat belian dari blog ini. 

Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER