Ketahui Tanda-tanda Kehilangan Kolagen Dalam Badan

Assalamualaikum dan salam ceria.

Nak tahu tak peningkatan usia menyebabkan kolagen semakin berkurang dalam badan. Apabila kita berumur 25 tahun ke atas , kolagen dalam badan semakin hilang dan mulalah nampak kesan penuaan ni. Penuaan ni memang kita tak boleh elak yelah dah namanya semakin meningkat usia kan..hehe.. Tapi taknak tua sebelum usia betul tak.

Raihan nak share checklist tanda kehilangan kolagen dalam badan. Kalau rasa ada tanda-tanda ni perlu buat sesuatu. Takkan dah tua sebelum usia kan. Kita semua berhak tampil sihat dan jangan tua sebelum usia tau. 


Tanda-tanda Kehilangan Kolagen Dalam Badan

Ketahui Tanda-tanda Kehilangan Kolagen Dalam Badan
Kesan Kehilangan Kolagen
(Sumber gambar google)

  1. Rambut menjadi kering, bercabang di hujung, serta keguguran rambut. Kesihatan rambut dan folikel rambut adalah berkait dengan kolagen. Kekurangan kolagen akan melemahkan rambut dan folikel rambut dan mengakibatkan keguguran rambut.
  2. Munculnya tanda penuaan seperti  garisan halus pada kulit wajah, kulit dan otot semakin mengendur serta liang roma semakin membesar
  3. Kulit muka kelihatan kusam, berjeragat, berpigmentasi, liang pori-pori juga terbuka
  4. Kuku mudah pecah dan rapuh, rosak dan kekuningan, berbintik-bintik putih.
  5. Otot-otot payudara dan punggung mula kendur
  6. Kulit semakin hilang keanjalan, lebih kering dan kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.
  7. Penglihatan semakin merosot (rabun) kerana kolagen adalah komponen utama kornea, kekurangan kolagen akan menyebabkan kemerosotan penglihatan.
  8. Mempunyai masalah kardiovaskular akibat kurangnya keanjalan salur darah.
  9. Mempunyai masalah sendi, arthritis atau osteoporosis. Kolagen adalah unsur utama dalam sendi dan struktur tulang untuk mengekalkan aktiviti biasa tulang, sendi, ligamen dan urat. Kekurangan kolagen akan mengakibatkan penyakit sendi, arthritis & osteoporosis. 
  10. Gusi mudah berdarah, gusi mengendur hingga boleh dilihat akar gigi.
  11. Kelihatan lingkaran gelap pada mata terdapat pengumpulan lemak kecil berwarna kuning pada bahagian putih mata.

Dah periksa tak tanda kehilangan kolagen ni dalam badan. hehe.. Kalau ada salah satu tanda maknanya kenalah tingkatkan kolagen dalam badan. Kolagen bukan semata-mata kulit aje tau. Rupanya banyakkan tanda-tanda dan kesan kurang kolagen dalam badan ni. Bagi yang nak tampil sihat dan awet muda bolehlah cuba Collagen Powder Shaklee boleh KLIK SINI untuk info lanjut.





Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER