Kesan bila kurang?

Saya nak share artikel dari blog sifu saya mengenai kesan bila kekurangan vitamin yang ditulis oleh teman saya juga, Mommy Lyna, tentang kaitan kekurangan vitamin kepada emosi dan mental kita. Nah! Betapa pentingnya tubuh kita consume vitamin yang cukup bukan sahaja untuk kesihatan fizikal, malahan mental juga (yang membawa kepada emosi yang stabil).

Berdasarkan artikel tersebut, terdapat 4 jenis vitamin/ mineral penting yang diperlukan oleh tubuh kita demi melestarikan mental dan emosi yang sihat. Saya ringkaskan dalam jadual di bawah.

#Vitamin/ Mineral Yang Diperlukan TubuhKesan Kekurangan Kepada Mental/ Emosi
1B Complexvitamin yang paling banyak dikaitkan dengan masalah mental dan otak

Vitamin B1kurang kosentrasi dan daya tumpuan

Vitamin B3tekanan perasaan

Vitamin B5kurang daya ingatan, stress

Vitamin B6mudah terasa hati, kurang daya ingatan, tekanan perasaan, stress

Vitamin B12kurang daya ingatan, keliru

Asid Foliktekanan perasaan, gemuruh
2Vitamin C

(bukan untuk kulit sahaja)Kekurangannya menyebabkan seseorang menjadi tertekan

3Magnesium Kekurangannya menyebabkan seseorang mengalami tekanan perasaan, sukar tidur
4ZincKekurangannya menyebabkan seseorang mengalami kekeliruan, ‘blank’, tertekan, kurang motivasi, hilang selera makan, kurang kosentrasi.

credit dan kak n






Boleh email kepada saya di ct_nusrat@yahoo.com atau sms kan kepada saya 017-2549388 untuk konsultasi percuma.

Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER