Permata hati Mama dan Ayah

Salam semua...


Kali ni saya nk cerita pengalaman melahirkan Qaireen Nur Arianna...sebelum bersalin tu memanglah mendebarkan coz biasalah semua wanita yg bakal melahirkan akan rasa macam tu jugak...last appoinment doktor tu lg berapa hari je nak bersalin.  Doktor try tengok bukaan mana tau da terbukak ke...yang paling terkejut doc cakap bukaan da 3cm tapi saya masih tak rasa ape pun dan xde tanda2 nk  bersalin..doktor cadangkan saya masuk wad petang tu atau esk pg nye pukul 7.30pg masuk wad dan tengahari tu da selamat da bersalin..so saya n huby yang menemani setuju dengan ckp doktor esk pg jela masuk..kami merancang bersalin di hospital swasta iaitu Hospital Bersalin Razif Andalas.checkup bulanan pun kat situ jugak.
      Keesokannya harinya iaitu 7.12.2010 bersamaan 1 Muharram 1432..kami bersiap2 ke hospital walaupun tanda2 xrasa ape pun...kebetulan mertua ada jugak kt rmh jaga saya untuk sama2 menanti saat kelahiran...thanks to mertua n adik ipar yg jaga mkn minum saya kt rumah di saat saya memerlukan...;)..saya dimasukkan ke labour room pukul 10pg...dan doktor tgk bukaan 4.5cm so doc pn pecahkan air ketuban...mujurla huby tercinta menemani..makin lama perut saya makin sakit dan rsa memulas..maas tu rasa mati lg baik dari tanggung sakit mcm tu..huby pun bg kata semangat dan suryh byk2 selawat dan zikir..dah mcm2 doa dan selawat saya baca tp rasa sakit tetaplah ada..saya tawakal pada Allah mudah2an saya selamat melahirkan...
      Bila rasa sakit yg teramat dan rasa mcm nk berak..nurse pun suruh la saya teran...cubaan pertama saya gagal..nurse bg kata2 semangat supaya saya teran sekuat hati untuk keselamatan baby jugak...cubaan kedua pn gagal juga ketiga dan keempat..saya pn lupa kali yg ke berapa barula saya boleh teran dengan kuatnya walaupun rasa nyawa2 ikan..itupun ats desakan suami, doc dan nurse dlm bilik tu..kena marah la jugak..
    Baby telah selamat keluar pukul 12.59 tengahari ...masa doc letak atas perut saya..saya rasa terkejut dan huby pulak menitis air mata tiba2..baby kaler biru...mujur nurse dan doktor cepat2 sedut air ketuban kt hidung dan mulut..barula baby menangis walaupun tersekat..doc ckp baby kurang oksigen coz lmbat keluar dan sya teran banyak kali asyik gagal..sedihnya...baby terpaksa dimasukkan dalam incubator utk bantuan oksigen..saya tak dapat nak bagi susu badan lg..
    Di dalam bilik wad(bilik saya sorang je coz amik wad perdana mcm bilik hotel tau) saya berehat dan menanti baby saya dihantar ke bilik..kami risaukan keselamatan baby..masa tu byk2 doa 'Ya Allah kau selamatkanlah ankku'..ptg tu dlm pukul 5 ptg baby dihantar ke bilik dalam keadaan bersih dan dibedung beza betul masa die baru keluar tu..rasa sangat2 gembira dan bersyukur pada Allah lahirnya ank yg sempurna dan comel...Alhamdulillah anakku baby awal muharram..
inilah Qaireen Nur Arianna masa dihantar ke bilik

   Saya cuba utk menyusukan dia tp baby menolak dan nangis..rasa sedih jugak coz cik 'b' pun tak kuar susu lagi..macam mane ni...lepas tu baby tibe2 nangis..huby pun panggil nurse dan hantar semula ke nursery..tak lama tu huby yg jenguk baby kt nursery bgtau doc check baby nangis seperti mengerang2 dan doc situ nak rujuk kat hospital Ampuan Rahimah..seberang jalan hospital tu je...masa tu amat2lah sedih coz baby kena masuk unit nicu kt sana..airmata  tak usah cerita bergenang je mlm tu tanpa baby di sisi..
    Esok paginye saya dibenarkan pulang..suami je yg dapat jenguk die kat hospital situ..saya masih lg lemah dan pulang dengan harapan supaya baby cepat sihat..cuma menati keputusan ujian darah yg diorang ambik utk check ada jangkitan ke tak...

sambungan 'Mama dan Qaireen seminggu di Hospital'

Comments

Nur Salwa said…
tahniah.. lps nie mesti byk cter tentang anak dlm blog nie kan..
Raihan Idris said…
tq salwa...insyaallah..byk gak nak cerita..tp slow sikitla coz tgh nk mengedit ni kasi lg ok..hehe

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER