Tips Teknik Mengeluarkan Kahak Anak Kecil


Tips Teknik Mengeluarkan Kahak Anak Kecil


Assalamualaikum dan salam hujung minggu.
Harini saya terbaca tips menarik dari rakan fb saya Ghan Yan berkongsikan teknik mengeluarkan kahak anak kecil. Biasa terjadi bila anak selsema dan batuk-batuk. So terjadinya kahak. kesian kat baby kecilkan ada yang batuk berhari-hari tak sembuh. Umur bawah 2 tahun tidak digalakkan beri ubat. So kita guna alternatif lain.

So ni dia tips Sis Ghan Yan moga beri manfaat kepada semua.


Teknik Mengeluarkan Kahak Anak Kecil

Teknik Mengeluarkan Kahak Anak Kecil

                      

Teknik Mengeluarkan Kahak Anak Kecil


1. Gunakan periuk nasi untuk steam anak. Pastikan jarak periuk dan muka anak tidak terlalu dekat. Jaga tangan anak jangan termasuk air panas.

2. Titiskan minyak kayu putih dalam air. Boleh juga guna bawang ptih.

3. Steam anak dalam 10-15 minit. Boleh buat percussion semasa proses steam ini.

4. Cara buat percussion : bentuk tangan cupping - tepuk bahagian kiri dan kanan dada. Jangan tepuk di tengah tengah dada. Seminit tepuk kiri..Seminit tepuk kanan. Tujuan longgarkan kahak.

5. Biarkan anak terbatuk batuk. Batuk bagus utk keluarkan kahak.

6. Guna jari kelingking untuk korek kahak dalam mulut anak. Geli gelikan bahagian lelangit supaya anak muntah. Pastikan tangan bersih, kuku pendek dan buat dengan lembut. Jangan kasar kasar takut terluka.

p.s 

1)anak kecil bawah dua tahun tidak boleh diberi ubat batuk dan selesema.

2) ubat ubatan kimia hanya menghentikan simptom tetapi tidak membunuh virus/bakteria. Kuatkan sistem imun anak supaya badannya boleh melawan virus/bakteria yang menyerang.

3) susu formula hanya akan memburukkan kahak. Berhenti beri susu dan elakkan makanan yang boleh trigger kahak.



Selain itu alternatif saya mencadangkan pengambilan Omega Guard untuk anak setahun ke atas untuk kuatkan imun badan mereka malah sangat bagus untuk atasi masalah batuk, selsema dan asma. Bagi bayi bawah setahun yang menyusu badan ibunya boleh amalkan supplement juga seperti Omega, Vitamin C dan Nutriferon sangat bagus untuk kuatkan imun anak juga sebab apa yang ibu amalkan semasa mengandung dan menyusu anak mempengaruhi kesihatan anak juga.

Tak percaya?? Perasan tak jika ibu salah makan yang menyebabkan cirit birit biasanya anak pun turut cirit juga. Sebab ia pernah terjadi pada saya yang mempunyai pengalaman menyusukan anak sehingga anak berumur 3 tahun. So saya memang berhati-hati dalam memilih makanan dan amalkan supplement Shaklee untuk diri sendiri dan juga anak.



Manfaat Omega Untuk Anak
Manfaat Omega Untuk Anak
credit gambar kawaiigenkie-shop.blogspot.com


Testimoni 1
Kisah ibu yang menyusukan anak. Baby sebulan batuk-batuk. Ibu amalkan Omega alhamdulillah batuk baby beransur hilang.


                         Testimoni Omega Guard Shaklee Anak


Testimoni 2
Sebelum ni anaknya kerap alami batuk dan selsema. Selepas berikan Omega alhamdulillah tiada lagi masalah kesihatan dan tidak perlu lagi ke klinik seperti sebelum ini.

Testimoni Omega Guard Shaklee Anak



Alhamdulillah ni sekadar perkongsian untuk kalian semua yang nak buat teknik keluarkan kahak moga anak-anak kita semua diberi kesihatan yang baik. Supplement ni makanan tambahan anak-anak untuk lengkapkan nutrisi dan imun mereka. Supplement Shaklee bebas bahan kimia bukan dadah malah ia selamat dari sumber semulajadi dan disahkan halal serta ada KKM.




These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 


Berminat nak jadi ahli Shaklee sekitar Bandar Botanic, Port Klang, Klang, Shah Alam, Bukit Tinggi, Andalas, Teluk Panglima Garang.


Nak rasai kelainan BERSHAKLEE?SIHAT, CERIA DAN GEMBIRA.


HUBUNGI KAMI

PUAN RAIHAN 017-2549388
ENCIK HAFIEZ 017-2549358

Shaklee ID 852419

ct_nusrat@yahoo.com
Free consultation for every purchase
LIKE Fanpage FB Babyqaireen Shoppe

PENGEDAR SAH SHAKLEE KLANG, PENGEDAR SAH SHAKLEE PORT KLANG, PENGEDAR SAH SHAKLEE PANDAMARAN, PENGEDAR SAH SHAKLEE BUKIT TINGGI, PENGEDAR SAH SHAKLEE TELUK PANGLIMA GARANG

Comments

beat said…
percussion besa dengaq tapi teknik 2 blum pnah t lg..
Raihan Idris said…
Beat nanti leh cuab tips ni kalau ada baby masalah camtu. saya pun belum pernah cuba lagi... mmg good info dr yg share tu

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER