13 Kelebihan Shaklee Lecithin yang anda perlu tahu

Kalau sebut aje vitamin...seperti B Complex..Multivitamin..Calcium..Vitamin C...Vitamin E...rasanya ramai yang tahu sedikit sebanyak fungsi2 vitamin ni.. budak2 kecik pun tahu..betul kan?? Tetapi bagaimana dengan Lecithin?..Saya sendiri tak berapa familiar sangat dengan Lecithin ni sehinggalah saya ditemukan dengan Shaklee....cuma sekarang ni bila dah masuk dunia vitamin2 ni, bertambahlah lagi pengetahuan saya... Lecithin antara vitamin popular dikalangan mereka yang nak kurus. Ini adalah kerana salah satu fungsinya ialah membantu memecahkan lemak. Namun rasanya ramai yang tak tau bahawa sebenarnya fungsi Lecithin itu banyak...ia berfungsi lebih dari memecahkan lemak semata-mata....
Sekilas fakta: Lecithin itu sendiri adalah lemak.. FAT??..oppss...Lecithin dinamakan sebagai "pengemulsi semulajadi" kerana ia mempunyai kesan melekat dengan lemak. Dalam perkataan ringkasnya, ia menyebabkan lemak tu terapung kat dalam darah. Dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membrane.

Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan. Lecithin boleh diperolehi melalui kuning telur, jagung, soybeans dl. Dan tahukah anda?

Soybean Lecithin is the richest cholesterol-free source of lecithin.

Dan yang menariknya ialah....Lecithin Shaklee merupakan Lecithin yang berasaskan dari soybean. I like!!!! So hari ini saya nak share dengan anda 13 kelebihan Lecithin yang anda perlu tahu dan wajib tahu!^-^

  1. Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak2 yg lain. Sebab itulah ia dapat membantu mencegah penyakit seperti high blood pressure, stroke, heart disease, arteri yg mengeras. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000-7000mg sehari jika seseorang yang berhadapan dengan masalah kesihatan yg sebegini. 
  2. Lecithin bertindak mengemulsikan lemak (maksudnya ia membantu memecahkan lemak). Sebab itulah Lecithin disukai mereka yang nak kurus. Tahukah anda? Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  3. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn .Tanpa Lecithin yang mencukupi, membran sel akan mudah mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan2 kimia dari persekitaran yg tercemar, bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides, etc. Semuanya boleh menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2. Jadi dengan cara menambahkan pengambilan Lecithin adalah jalan yang terbaik.
  4. Lecithin membantu mengurangkan atau mecegah penyakit berkaitan hati.
  5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya fungsi saraf akan menjadi kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  6. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membaluti sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria.Disamping itu, struktur Lecithin itu sendiri dapat melindungi sel dari teroksida.
  7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, di mana ia penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer's disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.
  8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana iamenggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.
  9. Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema.
  10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi2 dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  11. Lecithin adalah zat utk kecantikan. Ianya perlu dalam menghasilkanrambut yg sihat & cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Ini kerana ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah gejala2 menopause.
  13. Lecithin bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE.. Bile ni fungsinya adalah untuk mencairkan lemak dan pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dalam badan.

*credit

#Nota : Sebiji Lecithin Shaklee mengandungi 530mg of Lecithin. 

p/s : Bagi mereka yang bercadang nak kuruskan badan, disarankan ambil  3 biji Lecithin 2 kali sehari selepas makan. Boleh ambil 3 biji lepas breaskfast/lunch dan 3 biji lepas dinner. Insyaallah jika diambil dengan konsisten, anda akan nampak hasilnya kelak!

Anda berminat nak cuba Lecithin Shaklee? Anda boleh dapatkan 1 botol Shaklee Lecithin mengandungi 180 capsules dengan hanya RM52(Semenanjung) & RM64 (Sabah & Sarawak) termasuk kos penghantaran. Anda juga boleh dapatkannya di mana-mana cawangan Shaklee berdekatan anda dengan menggunakan ID saya 852419  untuk menikmati 15% harga diskaun yang berbaloi-baloi!!!! Tempahlah sekarang!! Emailkan ke ct_nusrat@yahoo.com

Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER