INFO : Systemic Lupus Erythematosus (SLE)

Jika anda pernah membeli produk Shaklee Alfalfa, tentu anda perasan perkataan Systematic Lupus Erythematosus (SLE) yang terdapat pada label produk tersebut. Sepertimana yang tertera dalam label (seperti gambar di bawah), pesakit SLE perlulah mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil produk yang mengandungi Alfalfa.



"SLE tue aper?

Sejujurnya saya sendiri pernah bertanyakan soalan yang sama pada upline saya di awal pembabitan saya dalam Shaklee. Jawapan yang mudah untuk kita fahami ialah...

"SLE nie sejenis penyakit di mana badan seseorang menghasilkan antibodi terlalu banyak, di mana antibodi tue akhirnya memakan atau membahayakan badan pesakit itu sendiri. Biasanya seseorang itu memang dah tahu yang dia ada SLE (selepas disahkan oleh doktor)."

Namun dari sudut saintifiknya pula...(apa kata kita cuba google dulu...)

Apakah yang dimaksudkan dengan Systematic Lupus Erythematosus (SLE)?

Terdapat banyak definisi SLE, dan yang paling mudah untuk difahami adalah seperti di bawah:
Systemic lupus erythematosus (SLE), or lupus, is an autoimmune disease in which a person’s immune system attacks various organs or cells of the body, causing damage and dysfunction. Lupus is called a multisystem disease because it can affect many different tissues and organs in the body. Some patients with lupus have very mild disease, which can be treated with simple medications, whereas others can have serious, life-threatening complications. Lupus is more common in women than men, and for reasons that are not precisely understood, its peak incidence is after puberty.
* Credit to : emedicinehealth.com
 
Di Malaysia kita juga mempunyai kumpulan sokongan tersendiri iaitu “Persatuan SLE Malaysia” yang membantu pesakit-pesakit SLE menjalani kehidupan harian mereka. Anda bolehlah layari laman web rasmi mereka di
www.lupusmalaysia.org.

Apakah SLE?

Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit SLE tidak diketahui.
* Credit to : www.lupusmalaysia.org

Kita ambil contoh satu kes sebenar pesakit SLE di Malaysia.

Remember back in 2005, there was one girl who was suspected of having a mysterious disease during her participation in Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), at Kem Cahaya Gemilang, Cherating, Pahang?
Well, turned out that she was diagnosed with SLE.

Hidup diteruskan dengan SLE
NURAINI Abu Bakar, 21, pernah menggemparkan negara sekitar tahun 2005 apabila dia yang ketika itu sedang menjalani Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kem Cahaya Gemilang, Cherating, Pahang dikenal pasti menghidap sejenis penyakit autoimun dalam sistem imuniti badan dikenali sebagai Systemic Lupus Erythematosus atau SLE.
Hanya selepas lima minggu mengikuti PLKN di kem tersebut, muka Nuraini mula dinaiki tompok-tompok berwarna merah. Setelah dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di Kuantan, kulit mukanya dikatakan sensitif kepada sinaran matahari atau ’sunburn’.
Bukan sahaja di muka, bahagian-bahagian kulit yang terdedah kepada matahari seperti kaki dan tangannya juga turut mengalami keradangan.
Tanpa menyedari itulah permulaan kepada penyakit yang akan ditanggung bertahun-tahun lamanya, Nuraini tetap menamatkan PLKN sehingga Jun 2005.
Walaupun sering mengadu sakit-sakit sendi sehingga adakalanya terpaksa dipapah rakan-rakan pelatih di kem, dia tetap menggagahkan diri.
“Semasa itu hanya Allah yang tahu bagaimana penderitaan yang perlu saya tanggung. Walaupun saya hanya mengikut aktiviti tertentu di kem, saya tidak dibenarkan pulang. SLE membuatkan saya sensitif terhadap cahaya matahari.
Anda boleh baca lebih lanjut di iLuvislam.com forum.
* Credit to iLuvislam.com forum – (Arkib Utusan 25/5/08).

Additional Info :

Selain produk Shaklee Alfalfa Complex, Shaklee Vita-Lea Iron Formula juga turut mengandungi Alfalfa sebagai ingredients. Berhati-hati ye sebelum mengambil produk tersebut.
 * Source : www.lupusmalaysia.org, emedicinehealth.com, iLuvislam.com, GenkiMomma

p/s: Jika anda ada pengalaman tentang SLE, sudi2lah share dengan kami yer! Sharing is caring! ♥

Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER