Kenapa protien itu penting?

Apabila melihat kad kesihatan Addin dan Nasa, ibu pasti akan mengenang kembali zaman membesarkan kalian... alhamdulillah kalian membesar dengan cepat pada 6 bulan yang pertama dengan istilah lain, overshoot. Memandangkan ibu hanya beri kalian susu badan maka tiada wujudnya obessiti. Memang ramai yang bertanya..., maka dapat ibu simpulkan melalui pengambilan supplement.Sesiapa yang telah mengambil ESP sejak dalam pantang memang tahu kebaikan dan kelebihannya.


ESP atau nama panjangnya ialah Essential Soy Protien adalah supplement yang ibu ambil pada tujuan asalnya untuk mempercepatkan proses pembaikan tisu sel akibat dari pembedahan. Pembentukan sel memerlukan protien. Protien boleh di dapati dari 2 sumber:

1. Haiwan seperti daging, ayam, dan sebagainya namun kelemahannya ialah transfat disertakan sekali.

2. Dari sumber tumbuhan dan yang paling banyak terdapat dalam kacang soya.

Sifat protien itu sangat sensitif pada suhu yang panas. Ia mudah terhapus. Abah selalu memberi ibu gambaran, otak manusia ibarat protien. Sebab itu apabila badan seorang anak kecil yang mendapat demam panas boleh mengakibatkan kerencatan kepada si anak. Ini kerana suhu yang tinggi akan menyebabkan otak mendidih dan sel mati.

Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
Kandungan setiap hidangan

 
Kalori............................110
Lemak............................1g
Kolesterol.......................0g
Karbohidrat...................10g
Gula (fructose & dextrose) 9g
Thiamin (thiamin mononitrate) 2mg
Riboflavin......................2mg
Niacin (niacinamide)......10mg
Vitamin B6 (pyridoxine hydrochloride) 0.5mg
Pantothenic Acid (calcium pantothenante) 2mg
Calcium (tricalcium phosphate & calcium carbonate) 500mg
Iron...............................2mg
Phosporus (tricalcium phosphate) 250mg
Sodium........................170mg
Protein..........................14g

9 Asid Amino Perlu
Histidine.................340mg
Isoleusine...............630mg
Leucine................1160mg
Lysine....................890mg
Methionine.............180mg
Phenylalanine.........720mg
Threonine
..............520mg
Tryptophan............180mg
Valine....................650mg


Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana ia mengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian kita.
Isofalvones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.


Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP(Identity Preservation Program) yang bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau dan dikawal ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna.
Protein soya ini tanpa tambahan perasa, pemanis, pewarna, pengawet. Bebas kafein & formula vegetarian.


Cara penyediaan & Dos Cadangan
Bancuhkan 1-2 sudu besar Energizing Soy Protein mudah larut ini ke dalam segelas susu, jus, air atau apa sahaja minuman kegemaran anda. Goncang sebati.

2.Pengambilan soy protien perlulah diambil dengan air sejuk atau suam tetapi TIDAK BOLEH dengan air panas kerana akan menyebabkan zat protien itu mati.

Boleh diminum oleh semua peringkat usia kecuali bayi dibawah 1 tahun Sangat bagus untuk ibu mengandung dan menyusukan anak.


Apa yang dapat ibu ringkaskan di sini ialah:

ESP Shaklee adalah dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafien. Non GMO soy. Ianya penting untuk pembinaan sel dalam tubuh dan tinggi kandungan kalsium. 

 



Testimoni:
Seorang lagi customer ibu iaitu ibu kembar yang menetap di Bangi memberitahu, selepas mengambil soy protien kali kedua, beliau mendapati susunya bengkak dan anaknya minum sedikit dan terus lena. Ibu menyarankan agar beliau sentiasa mengepam memandangkan anaknya minum dalam kuantiti yang sedikit tetapi mudah kenyang.

Itulah yang ibu lalui sepanjang penyusuan Addin dan Nasa dulu... mereka dalam kategori minum dengan sedikit tetapi pembesaran mereka sedikit tidak terjejas.Alhamdulillah. Walaupun kini mereka telah mengambil susu formula, namun ibu pastikan ibu akan mencampurkan sedikit protien atau milk shake di dalam minuman mereka.

Apa yang ibu dapati selepas mengambil protien? Kulit semakin cerah, bekas jerawat mudah hilang, akar rambut lebih kuat, susu bertambah banyak dan lebih pekat, kuku lebih sihat, mudah kenyang dan lebih bertenaga.



Last but not least,  protien juga penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protien untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut.

Sumber Info:
1. Shaklee Testimoni.

2. Kedai Farmasi

3. Rujukan Archive Blog Ibu

Comments

Popular posts from this blog

OsteMatrix

SHAKLEE: Alternatif merawat anak selsema, demam dan batuk

PART 1 : PENGALAMAN VAKSIN COVID19 KAKREHAN - 1ST DOSE VAKSIN PFIZER